‘We doen meer dan alleen helpen met school’

‘We doen meer dan alleen helpen met school’

“Door onze huiswerkbegeleiding groeit bij kinderen met een andere moedertaal hun zelfvertrouwen. Ze krijgen ook meer zin om naar school te gaan als hun huiswerk af is.”

 

Noord-Brabant, Breda

2019
5000,=

“Leerlingen met een andere moedertaal hebben een dubbele taak: een andere taal leren en leren in die andere taal. Ze missen tijdens hun hele schoolcarrière steun van hun ouders. We willen kinderen helpen vanaf groep drie”, vertelt projectleider Lenard Schouten van Stichting Hart voor Breda Noord.

Vrijwilliger

“In onze wijk zijn er veel kinderen met een andere moedertaal. Sommigen komen uit Syrië of Irak, anderen zijn al langer in Nederland, maar spreken thuis toch nog een andere taal. Bij ons krijgen ze begeleiding van een vrijwilliger omdat ze op school achterlopen bij bepaalde vakken. De docent geeft ze extra werk mee.”

Intensief

“Iedere maandagmiddag komen zo’n dertig leerlingen van vijf scholen naar ons toe. Er staan tien tot twaalf vrijwilligers voor hen klaar. In de grote klassen op school is er weinig individuele tijd. Bij ons zijn er maximaal twee leerlingen per vrijwilliger. De begeleiding is intensief en we kunnen de kinderen echt verder helpen.”

Zichzelf zijn

“Ze kunnen hier ook zichzelf zijn. Ze mogen frustraties uiten als ze het moeilijk hebben. Iemand met een korte spanningsboog maakt eerst een kwartiertje sommen, gaat dan even tekenen en daarna weer rekenen.”

Vertrouwen

“Het is belangrijk om een band op te bouwen met de kinderen. Het is natuurlijk gaaf als ze zich thuis voelen. Dan krijgen ze weer zelfvertrouwen. Daardoor durven ze weer te leren. Zo hadden we Syrische kinderen met faalangst. Een nieuwe taal geeft namelijk een onzeker gevoel. Hier vinden ze het vertrouwen en dat maakt dat ze graag komen.”

Onzeker

“Ze komen dus niet alleen om te leren, maar ook om de relatie die we hebben. We doen dan ook meer dan alleen helpen met school. Sommigen voelen zich zo thuis bij onze huiswerkbegeleiding dat ze zelfs in de kerstvakantie voor de deur stonden.”

Gezamenlijke maaltijd

“Eén keer per kwartaal eten we met de leerlingen en hun ouders. Veel moeders brengen dan eten mee. Een gezamenlijke maaltijd is natuurlijk altijd heel gezellig en op die manier betrekken we de ouders ook bij het project.”

Leesmaatje

“Sommige vrijwilligers zijn ook leesmaatje geworden. Bij met name Somalische en Syrische gezinnen hebben ouders moeite met lezen. De kinderen krijgen een half jaar extra begeleiding thuis. Zo proberen we op verschillende manieren te kijken wat er nodig is en wat wij kunnen bieden.”

Continuïteit

“In de toekomst willen we kijken of we misschien meer vastigheid kunnen creëren door vrijwilligers aan leerlingen te koppelen. Ik merk dat sommige leerlingen graag met dezelfde vrijwilliger willen werken. Continuïteit geeft meer vertrouwen en ze kunnen elkaar dan nog beter leren kennen.”

Tip

Lenard heeft een tip voor mensen die bij een fonds financiële steun willen aanvragen. “Het is belangrijk dat je in de praktijk kunt aantonen dat het echt werkt. Ik heb de aanvraag ingediend toen de eerste leerlingen kwamen en we genoeg vrijwilligers hadden. Door de pilot hadden we wat ervaring opgebouwd. Daardoor konden we laten zien wat we te bieden hebben.”

Het Oranje Fonds steunt het project twee jaar met € 5000,= . Dat geld is bestemd voor onder meer personeelskosten en aanschaf van materiaal zoals laptops.

Meer informatie over Stichting Hart voor Breda Noord.
Lees ook over andere gesteunde initiatieven.

Ja, ik blijf graag op de hoogte

Ja, ik blijf graag op de hoogte