placeholder

‘Het belangrijkste is in gesprek gaan met jongeren’

In het verleden had hij veel problemen met politie en justitie. Op school ging het niet goed en hij zocht het leven op de straat op. Maar Azzeddine (26) gooide het roer om. “Nu vertel ik op basisscholen wat ik allemaal heb meegemaakt in mijn leven. En hoe ik nu in het leven sta. Daarnaast maak ik samen met Lody van Stichting Saïd en Lody actuele onderwerpen, zoals discriminatie, bespreekbaar.”

Locatie:
Amsterdam

Lody: “Azzedine zet nu zichzelf in om anderen te behoeden voor de valkuilen waarin hij zelf is gevallen. Aan kinderen uit groep 7 en 8 vertelt hij dat ze na school in een wereld komen waar ze kunnen struikelen.” De twee zijn een bijzonder duo. Net als Saïd en Lody. De Joodse Amsterdammer en rabbijn leerde de Marokkaanse Amsterdammer kennen na een incident met een Marokkaanse jongen die de Hitlergroet bracht. De media pikte het op. Al snel belde Saïd, ooit zelf een jongen van de straat. Lody: “Hij zei dat er een beeld was geschetst alsof alle Marokkanen antisemitisch zijn. Hij vroeg zich af hoe we dit samen konden oplossen. Sindsdien werken we samen.”

“We richten ons op jongeren die het moeilijk hebben en daardoor verkeerde beslissingen nemen. Denk aan jongeren die een zwak zelfbeeld hebben, zich tweederangsburgers voelen of geen ondersteuning krijgen vanuit huis. Wij willen jongeren die dreigen te ontsporen of al ontspoord zijn helpen door onze projecten en schoolprogramma’s. Het belangrijkste is dat we in gesprek gaan met de jongeren.”

Weerbaarheid van jongeren vergroten

Met de methodiek Saïd & Lody wil de stichting de weerbaarheid van jongeren van 12 tot en met 20 jaar vergroten om zo discriminatie, uitsluiting, polarisering, criminalisering en radicalisering te voorkomen en tegen te gaan. “We gaan naar scholen waar bijvoorbeeld jongeren een verkeerde keuze hebben gemaakt en een negatieve invloed hebben op de klas. We bieden een aantal maanden begeleiding. Een van onze duo’s verzorgt de introductieles.”

De duo’s, tegenpolen die elkaar versterken, zijn een belangrijk onderdeel van de methodiek. Saïd en Lody zijn als ‘de Marokkaan’ en ‘de jood’ zelf een uniek duo. “Maar we zien elkaar als mens. En dat is precies wat we willen meegeven. Iedereen doet ertoe. Onze jongeren houden er vaak ongefundeerde negatieve meningen over anderen op na op basis van etniciteit, cultuur of religie. Wij willen hun leefwereld verbreden.”

Excursies naar de brandweer of Politieacademie horen er ook bij. “In een klas zat een keer een meisje dat door slechte ervaringen niets met de politie te maken wilde hebben. Ze was mee, maar hield zich afzijdig. Toen een agente een persoonlijke ervaring deelde waar ze zich rot over voelde, liep juist zij naar voren, legde een arm om haar schouder en zei: u bent toch ook maar gewoon mens. Die momenten … Daar doen we het voor.”

“We werken ook samen met de Anne Frank Stichting om zo vooroordelen en negatieve meningen om te buigen. Vaak weten ze niet eens waar ze het over hebben. Die jongen die de Hitlergroet bracht was toen 16 jaar. Hij dacht dat hij cool was, maar moest door zijn actie wel voor de rechter verschijnen. In het Anne Frank Huis was hij helemaal onder de indruk van Miep Gies, de helpster van Anne. ‘Dat is pas cool’. De strafklacht tegen hem is uiteindelijk geseponeerd. En dat betekent veel voor zijn toekomst.”

Een fonds van de samenleving

De stichting is blij met de hulp van het Oranje Fonds. “Voor dit werk heb je financiële ondersteuning nodig. Het kan niet alleen vrijwilligerswerk zijn. Het Oranje Fonds zegt snel: ga maar aan de slag. Dat is voor ons morele ondersteuning. Het is een fonds van de samenleving. Als het fonds belangstelling toont, dan weten we dat we goed bezig zijn. Tussendoor bellen ze ons weleens op om te kijken hoe het met ons gaat. Die belangstelling is heel stimulerend.” 

Azzaddine richtte ook een stichting op. “Met Native Oost bieden we probleemjongeren in Amsterdam-Oost toekomstperspectief en dragen we bij aan een betere buurt. Ik geef ze de kans die ik zelf niet heb gekregen. We wijzen ze op alle mogelijkheden die er zijn, van begeleiding tot opleidingen zodat ze weer kunnen meedoen in de maatschappij. Daarnaast brengen we de jongeren en de buurt samen. We delen bijvoorbeeld groente en fruit uit bij de buurtvoedselbank zodat we elkaar leren kennen. De buurtbewoners hebben nu meer begrip voor de jongeren. Vroeger liepen ze het liefst een blokje om.”

"Ik geef jongeren de kans die ik zelf niet heb gekregen."
Azzeddine

Lody: “Azzedine is het voorbeeld van een jongen waar wij ons werk voor doen. Toen hij ontspoorde, realiseerde hij zich dat het niet goed zou gaan aflopen. Hij ging op zoek naar de weg terug. Hij stelt zich open en grijpt de kansen die hem bijvoorbeeld door Saïd en anderen in ons netwerk worden geboden. Het mooiste is nu wel dat hij alles heeft laten vallen om zijn school verder af te maken. Kennis is toekomst. En zijn toekomst is een definitief afscheid van zijn verleden.”

Azzeddine zet ook duo’s in om jongeren te inspireren en motiveren. “Door de methodiek van Saïd en Lody willen we jongeren op het juiste pad krijgen. We koppelen twee mensen met een hele andere leefstijl om anderen te begeleiden: een oudere en een jongere, een Marokkaan en een Surinamer, iemand met en iemand zonder strafblad. Door deze methode leiden we rolmodellen op die hun kennis en ervaring weer doorgeven.” Als Azzeddine ideeën heeft, overlegt hij graag met Saïd en Lody. “Zij hebben jarenlang ervaring en wij komen pas net kijken. Alles wat we van hen kunnen leren is mooi meegenomen.”