placeholder

'Voor sommigen is een huishoudboekje echt een openbaring'

“We maken van alles mee. Van een verdrietige bewoner tot een agressieve tot iemand die helemaal niets zegt. Bij grote schuldproblemen verwijzen we door naar andere instanties, want vaak komt er veel meer bij kijken.”

'Voor sommigen is een huishoudboekje echt een openbaring'
Bekijk op de kaart
Locatie:
Rotterdam
Jaar:
2018
Toegekend bedrag:
24.000,=

“Onze vrijwilligers draaien spreekuren voor kortlopende en langdurige hulpvragen op financieel gebied. Ze geven als invulhulp met de tool huishoudboekje.com bewoners van de Rotterdamse wijk Delfshaven inzicht in hun financiën”, vertelt budgetcoach Andrea van Haaften van Stichting Radar WMO diensten. 

Inzicht

“In Delfshaven wonen heel veel mensen die we kunnen helpen. Van de 75.000 inwoners heeft 75 procent schulden. Voor sommigen is het huishoudboekje echt een openbaring. Ze zijn verbaasd wat ze uitgeven aan boodschappen, de kapper en andere zaken. Het gaat erom dat je inzicht krijgt in je uitgaven. Dat is zo belangrijk als je gedrag wilt veranderen.”  

Kracht

“Onze kracht is de tool in combinatie met de vrijwillige invulhulp”, vult projectleider Sara Smets aan. “Mensen die een achterstand hebben gaan niet uit zichzelf naar de website. Ze zijn alleen maar bezig met hoe ze eten op tafel krijgen en hoe ze rekeningen kunnen betalen. De vrijwillige en getrainde invulhulp biedt een steuntje in de rug en wijst de weg naar instanties, als dat nodig is. De deelnemers kunnen ook gelijk vragen stellen. Het scheelt heel veel als je weet dat er iemand voor je is.”

Zelfredzaam

“Voordat een bewoner een huishoudboekje helemaal heeft ingevuld zijn we een paar weken verder”, vertelt Andrea. “We stellen de juiste vragen om ze in actie te laten komen. We geven complimentjes en moedigen ze aan.” Het is uiteindelijk de bedoeling dat de deelnemers zelfredzaam worden.

Preventie

“We helpen mensen met schulden, maar bijvoorbeeld ook een vrouw die op zichzelf gaat wonen en wilt weten hoe ze kan sparen”, legt Andrea uit. “Mocht deze vrouw ergens tegenaan lopen, dan weet ze al waar ze terechtkan”, voegt Sara toe. “Het gaat ook om preventie. We willen vooral voorkomen dat mensen in de schulden raken.”

Vertrouwen

Soms kan het alleen heel moeilijk zijn om mensen te bereiken. “Niet alleen door de taal, maar ook door cultuurverschillen. Mensen weten de weg niet of hebben geen vertrouwen in de overheid of hulpverlening. Onze spreekuren zijn laagdrempelig. Bezoekers hoeven zich niet te schamen.”

Glimlach 

“Sommigen zijn al jaren bezig. Bij ons krijgen ze een duwtje in de rug. Het is zo leuk om te zien dat mensen uiteindelijk schuldenvrij zijn en een nieuw leven kunnen opbouwen”, vindt Sara. “Het kost natuurlijk wel tijd. Je bent niet van de ene op andere dag uit de schulden”, zegt Andrea. “Maar overzicht en inzicht geven is vaak al genoeg. Het is mooi als mensen weer met een glimlach de deur uitgaan en kunnen slapen ’s nachts. Daar doen we het voor.”

Tip

Mensen die bij een fonds een aanvraag indienen voor steun adviseert Andrea vooral geduld te hebben. “Geef niet op en ga ervoor, ga je droom achterna!” Sara beaamt dat. “Blijf erin geloven. Leg goed uit wat je voor ogen hebt en laat ook weten wat je al hebt gedaan.” 

Het Oranje Fonds steunt het project met €24.000,=. Dat bedrag is bestemd voor de trainingen van de vrijwilligers. 

Meer informatie over Huishoudboekje.com en Stichting Radar WMO diensten.
Lees meer over andere gesteunde initiatieven.