placeholder

Bloemen zorgen voor lach op gezichten van cliënten

Door de huidige coronacrisis moeten de cliënten van woonzorgpark ‘s Heeren Loo Het Westerhonk thuisblijven. Ook valt hun dagbesteding weg. Gelukkig worden ze erg verwend door allerlei initiatieven. Zo ontvingen ze veel bloemen door bijvoorbeeld de FlowerBoostChallenge. Coördinator van de vrijetijdsbesteding Astrid vertelt haar hartverwarmende verhaal.

Bloemen zorgen voor lach op gezichten van cliënten
Bekijk op de kaart
Locatie:
Monster

“In ons woonzorgpark wonen mensen met een beperking. Ook bieden we hier dagbesteding aan in de vorm van werk. Door de coronacrisis moest iedereen thuisblijven en ging de dagbesteding dicht.”

Familie

“Het allerergste vinden de cliënten dat ze niet meer naar hun familie mogen. In de weekenden kunnen ze niet meer naar huis. We laten ze natuurlijk wel videobellen met familie. Dat vinden ze leuk, maar het is niet hetzelfde als op bezoek gaan. Vaak wordt er dan ook gevraagd: ‘Hoelang nog?’ Tijdsbestek is lastig in te schatten voor ze. Ze willen graag weten waar ze aan toe zijn.”

Werk

“Ook missen de cliënten hun werk. Ze willen graag weer naar hun dagbesteding. We hebben gekeken of we hun werk thuis kunnen afleveren, maar dat is best lastig. We willen namelijk zo min mogelijk contactmomenten maken. We hopen zo besmetting te voorkomen.”

Creatief

“Ik houd mijn hart vast als dit nog heel lang gaat duren. Dat ze nog langer de woning niet mogen verlaten. Ik kan me voorstellen dat irritaties kunnen ontstaan als je zo lang op elkaars lip zit. Uiteraard probeert het personeel zo creatief mogelijk om te gaan met de situatie. Ze doen zoveel mogelijk activiteiten op de woning en houden er structuur in."

Verwend

"Ook worden we heel erg verwend door andere bedrijven. We zitten hier tussen de tuinders. Momenteel is er een challenge op Facebook: de FlowerBoostChallenge. Dat is om de sierteeltsector een hart onder de riem te steken. Het idee is dat je, wanneer je getagd bent, bloemen koopt voor bijvoorbeeld een bejaardentehuis of andere instelling. Vervolgens tag je weer een ander bedrijf die dat ook moet doen.”

Opvrolijken

“Door die challenge hebben wij viooltjes gekregen van een staalbedrijf. Ook kregen we van andere organisaties veel bloemen. Die verdelen we onder de woningen. Soms maken de cliënten daar bloemstukjes van die we naar een andere woning brengen om de boel op te vrolijken. De cliënten vinden dat echt leuk. Ze zijn er erg blij mee. Het zorgt toch een beetje voor afleiding. Het helpt ze om bezig te blijven. We ontvangen dan ook leuke reacties en foto’s van de woningen.”

Bezorgd

“In zo’n tijd merk je gewoon dat we goed voor elkaar zorgen. Dat we één zijn met z’n allen. Zo bezorgd om elkaar. Ondanks dat het een heftige tijd is, komt er ook wel weer iets moois uit voort.”

Emotioneel

“Laatst had ik iemand aan de telefoon die bloemen doneerde. Ik vertelde dat het de dag van de cliënten weer goed maakte. Dan krijg ik van die persoon te horen: ‘Ja, dat is toch het minste wat we voor jullie kunnen doen?’ Dan word ik daar af en toe wel een beetje emotioneel van. Dan merk je wel dat je veel meer verbonden bent met elkaar. Veel vrijgeviger. Echt voor elkaar klaar staan in barre tijden. Ik zit op een hele warme plek.”

Kom je ook in actie?

Hulp is harder nodig dan ooit. Steun ons.