Oranje Fonds en Deloitte Impact Foundation bouwen aan een inclusieve samenleving
Recent heeft de Deloitte Impact Foundation het Oranje Fonds ondersteund bij het vergroten van het bewustzijn binnen haar organisatie over de rol van data bij maatschappelijke impact. Door de huidige situatie in kaart te brengen, prioriteiten aan te geven en handvatten voor verandering te bieden, is de eerste stap gezet naar een vernieuwde datastrategie. Hiermee kan het Oranje Fonds in de toekomst hun impact nog beter meten en sturen.
Voor het Oranje Fonds is het belangrijk om te weten welke initiatieven echt het verschil maken. Maar als je niet altijd alle data voorhanden hebt, kun je geen complete analyses maken. Dit is een van de belangrijkste lessen uit het gezamenlijke project met de Deloitte Impact Foundation, waarmee Deloitte zich inzet voor een positieve impact op de maatschappij. Met het adviesplan voor een hernieuwde datastrategie, kreeg het Oranje Fonds scherper welke data-elementen cruciaal zijn en prioriteit moeten krijgen. Deze inzichten helpen om de omgang met data te verbeteren en in de toekomst nog beter op basis van data te navigeren.
Een concrete stap richting effectief omgaan met data
Het Oranje Fonds ondersteunt jaarlijks onder andere duizend burgerinitiatieven met kennis, netwerk en financiële middelen. Bekende initiatieven zijn NLdoet en Burendag, waar jaarlijks ongeveer een miljoen mensen aan meedoen. Boris Alberda, teamleider Kennis, Impact & Innovatie bij het Oranje Fonds: “Ons doel is een samenleving waarin iedereen ertoe doet en niemand er alleen voor staat. Al sinds onze oprichting ruim twintig jaar geleden werken wij impactgedreven en willen we weten of onze interventies effectief zijn bij het steunen en versterken van maatschappelijke initiatieven. Zeker sinds onze digitale transformatie 5 jaar geleden verzamelden we daarom veel data. Maar eigenlijk hadden we geen helder beeld van wat echt belangrijk was en hoe we dit moesten analyseren. Met hulp van Deloitte hebben we nu een concrete stap gezet in het creëren van een heldere en effectieve datastrategie die goed bij ons past.”
Bijdragen aan de maatschappij
Bas van Rossum, Senior Manager Responsible Data & Analytics bij Deloitte, vertelt: “Deloitte zet zich in voor een betekenisvolle bijdrage aan de maatschappij. Dit doen we onder meer via de Deloitte Impact Foundation door pro bono kennis en vaardigheden aan te bieden aan Nederlandse stichtingen en non-profit organisaties, groot en klein. Onze samenwerking met het Oranje Fonds is hiervan een mooi voorbeeld, met als gezamenlijk doel het bevorderen van een inclusieve samenleving.” Juliette van Ooijen, Consultant Responsible Data & Analytics bij Deloitte, legt uit hoe het project een aantal maanden terug van start ging: “Om de huidige situatie in kaart te brengen hebben we workshops en interviews gehouden. Wat is de visie op data? Welke kennis is er? En hoe gaan we met data om? Dit hebben we vervolgens uitgewerkt in een adviesplan.”
Aanscherpen van de doelen
Door het advies is het Oranje Fonds zich nog bewuster geworden van hoe effectief met data om te gaan, waardoor zij hun doelstellingen nog scherper kunnen formuleren. “We weten nu beter waar we naartoe willen op gebied van data en welke data we daarvoor nodig hebben”, zegt Boris. “Zo vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat vrijwilligers voor de sociale initiatieven op een goede manier aangetrokken, opgeleid en behouden worden. Dat houden we nu bij met data. Daarnaast houden we nu bijvoorbeeld bij in welke mate de door ons ondersteunde projecten succesvol zijn, en in hoeverre gerealiseerde resultaten overeenkomen met de geplande. Voorheen werd dit nog niet bijgehouden, maar dit soort data is belangrijk voor ons en hier willen we graag meer op sturen. Vervolgens willen we bijhouden wat het effect van onze ondersteuning is. Zijn de sociale organisaties door onze ondersteuning in bijvoorbeeld hun vrijwilligersbeleid inderdaad steviger geworden? Hoe hebben hun andere capaciteiten zich ontwikkeld? Dat zijn voor ons kritische data-elementen. En het bepaalt in de toekomst ook hoe we onze interventies gaan aanpassen.”
Toekomstige stappen
Het Oranje Fonds wil de organisatie verder inrichten op datagericht werken en zette onlangs de eerste stappen. Boris: “We hebben een senior kwartiermaker aangenomen om het datateam op te zetten. Dit was één van de adviezen van Deloitte. Zij hebben ons ook geholpen met de functieomschrijving en het uitzetten van de vacature. Heel waardevol.” “Mooi om te zien dat het Oranje Fonds opvolging geeft aan onze adviezen”, zegt Bas enthousiast. “Dat is ook het doel van onze Deloitte Impact Foundation-projecten, dat organisaties zelf verder kunnen.” In de vervolgfase van het project blijft Deloitte ook betrokken. Juliette: “We hebben nu maandelijks contact en denken mee over onderwerpen zoals data-architectuur of data-opschoning. Voor praktische vragen zullen we altijd klaarstaan." “We zijn blij met de hulp van Deloitte”, concludeert Boris. “Samen laten het Oranje Fonds en de Deloitte Impact Foundation zien hoe belangrijk het is om kennis en vaardigheden te delen om maatschappelijke impact te realiseren. Met een solide datastrategie en een duidelijk doel voor ogen bouwen we samen aan een inclusieve samenleving.”