18-11-2025

Nederland is liever dan we denken. Lancering nieuwe merkcampagne ‘Lief zit in ons’

Ondanks het gevoel van verharding in de samenleving, zijn Nederlanders veel liever en behulpzamer dan gedacht. Dat laten we zien in onze nieuwe merkcampagne 'Lief zit in ons’. De campagne laat zien, horen en voelen wat voor positieve dingen er in Nederland gebeuren. We benadrukken dat lief in ons allemaal zit, en dat zelfs een klein gebaar een groot verschil kan maken. Want talloze bruggenbouwers en vrijwilligers zetten zich dagelijks, met grote én kleine initiatieven, in voor een verbonden samenleving. De campagne wordt vandaag gelanceerd, via TV, social, online en bioscoop.

placeholder

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (91%) maakt zich zorgen over de toenemende verharding in de samenleving: minder geduld en respect voor elkaar, en meer verdeeldheid, boosheid en conflicten. Dat blijkt uit onderzoek dat we bij PanelWizard hebben uitgezet. Die zorgen worden mede gevoed door het beeld dat in media en talkshows vaak wordt neergezet: tegengestelde meningen botsen en het gesprek biedt zelden ruimte voor nuance of dialoog. ”Er wordt te weinig gedaan om de vriendelijkheid in de samenleving voor het voetlicht te brengen”, concludeerde Sociaal Cultureel Planbureau directeur Karen van Oudenhoven onlangs. Ons onderzoek bevestigt dat de bereidheid van mensen om een ander te helpen echt enorm is, 93%! Nog eens 80% heeft vertrouwen in de mensen in eigen buurt en 92% vindt de mensen in zijn of haar directe omgeving lief.  

"Veel mensen zetten zich in voor een ander. In heel Nederland zijn duizenden organisaties en vrijwilligers actief, die elke dag iets doen voor een ander, door een praatje, een luisterend oor of een helpende hand. Het is goed om je te realiseren dat de ander vaker op jou zit te wachten dan je zelf denkt," aldus Sandra Jetten, bestuurslid bij het Oranje Fonds.  

De kracht van rolmodellen  

Een van de initiatieven die laat zien dat ‘lief in ons zit’ is Triple ThreaT uit Haarlem. Wat begon als een jongereninitiatief voor kansengelijkheid in de wijk Schalkwijk, groeide uit tot een inspirerende plek waar jongeren worden omringd door rolmodellen en via de basketbalcultuur de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen. Oprichter Philip Schemmekes ziet dagelijks de impact van kleine gebaren:“Mooi om te zien dat wat op het speelveld gebeurt mee wordt genomen in het dagelijkse leven. Ze zien tijdens het spel: hij gaat all-in voor mij, dan ga ik ook all-in voor hem. Dat is broederschap. Dat je weet: als hij rent, ren ik mee. Dat je elkaar blijft pushen, ook na het eindsignaal van de game.” Ook op andere plekken in het land maken mensen het verschil. Zoals Karien uit Amsterdam, die met Cybersoek ouderen en jongeren helpt wegwijs te worden in de digitale wereld. Of Bertina van De Opstap uit Sint Jacobiparochie, die met een buurtplek nieuw leven bracht in haar dorp omdat ze zag dat de gordijnen gesloten bleven. Stuk voor stuk voorbeelden van hoe iets kleins kan uitgroeien tot iets groots voor een ander.