Veelgestelde vragen

Hieronder leest u antwoorden op enkele veelgestelde vragen over de Oranje Fonds Collecte. Staat uw vraag er niet bij? Of wilt u met ons van gedachten wisselen over uw mogelijke deelname? Wij staan u graag te woord! Onze contactgegevens staan onderaan deze pagina.

1. Welke organisaties kunnen meedoen?

  • Stichtingen en verenigingen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en een eigen bankrekening hebben, worden van harte uitgenodigd om zich aan te melden voor de Oranje Fonds Collecte.
  • U besteedt uw eigen opbrengst in Nederland, aan de doelstelling van uw organisatie.
  • Organisaties die een bepaalde geloofsovertuiging en/of politiek standpunt uitdragen zijn uitgesloten van deelname aan de Oranje Fonds Collecte.

2. Wanneer vindt de Oranje Fonds Collecte plaats?

  • De collecteweek is in de week van Pinksteren, van dinsdag 6 tot en met zaterdag 10 juni 2017.
  • In enkele gemeenten vindt de collecte plaats in de week van Hemelvaart, van maandag 22 tot en met zaterdag 27 mei 2017.
  • Bekijk op deze pagina of u in uw gemeente mee kunt doen en in welke week de collecte plaats vindt.

3. Hoe werkt het qua opbrengst?

  • Doet uw stichting of vereniging mee? Gezellig met de eigen vrijwilligers, deelnemers of teamgenoten? De helft van het geld dat u inzamelt, ontvangt u retour. Uw organisatie heeft er vast een heel goede bestemming voor!
  • De andere helft besteedt het Oranje Fonds aan sociale organisaties in uw provincie. Zo wordt elke geschonken Euro besteed!

4. Wie betaalt de kosten van de collecte?

  • Alle kosten van de collecte (organisatie, materiaal, geldverkeer) zijn voor rekening van het Oranje Fonds. Hierdoor wordt elke euro uit de collectebussen voor 100% besteed aan sociale initiatieven. Al het geld wordt besteed, al het geld blijft dichtbij!

5. Hoe verloopt de verdeling van buurten?

  • U kunt vanaf januari 2017 via een kaart opzoeken welke collectegebieden er zijn in uw gemeente.
  • Bij de aanvraag om deel te nemen (via Mijn Oranje Fonds) reserveert u een collectegebied. Zodra uw deelname definitief is, is het gebied definitief voor uw organisatie.

6. Voor hoeveel collectanten krijgen deelnemende organisaties materiaal?

  • Voor (maximaal) 20 collectanten. Gezien de grootte van de collectegebieden is het belangrijk dat u minimaal 10 collectanten heeft.
  • Deelnemende organisaties ontvangen een pakket met 20 legitimatiebewijzen, flyers met tips, posters en 10 collectebussen.

7. Bij hoeveel voordeuren kan een collectant aanbellen?

  • Dat verschilt per buurt en per collectant. U kunt uitgaan van minimaal 100 à 150 voordeuren, tot maximaal 200 à 300 voordeuren per persoon per collectedag.
  • In sommige buurten is de afstand tussen de voordeuren groot, waardoor het meer tijd kost om overal aan te bellen.
  • Bijvoorbeeld: collectant 1 kan één avond collecteren tussen 17:30 en 20:00, collectant 2 collecteert twee avonden van 17:00 tot 21:00. Ook dat maakt verschil.

8. Hoe werf ik collectanten?

  • Uiteraard kunt u in de eerste plaats vrijwilligers, medewerkers, teamgenoten, persoonlijke en andere relaties van uw organisatie vragen om te collecteren.
  • Een andere optie is om collectanten te werven via plaatselijke media, social media of bijvoorbeeld vrijwilligerscentrale.
  • Deelnemers aan de collecte kunnen t.z.t. gebruikmaken van een voorbeeld persbericht.

9. Wat kunnen wij als organisatie verwachten qua opbrengst?

  • De opbrengst kan verschillend zijn per deelnemende organisatie, dit is vooral afhankelijk van het aantal collectanten en het aantal uren dat zij langs de deuren gaan.

10. Kan onze organisatie meerdere collectegebieden reserveren?

  • U kunt in meerdere gemeenten meedoen. Desgewenst met verschillende contactpersonen en/of afleveradressen voor het collectepakket. Wanneer uw deelname definitief is ontvangt u per gemeente een collectepakket. Per organisatie geldt een maximum van 4 deelnemingen.
  • U kunt in eerste instantie per gemeente maximaal één collectiegebied reserveren. Op die manier bieden we meer organisaties de gelegenheid om mee te doen.
  • Vanaf 1 maart is het wel mogelijk meerdere collectegebieden in een gemeente te reserveren. Heeft u voldoende collectanten en zijn er nog collectegebieden beschikbaar? Dan kunt u een extra gebied reserveren. Wanneer uw deelname definitief is ontvangt u voor elk collectegebied een collectepakket.

Hartelijk dank voor interesse!
Heeft u nog geen antwoord gekregen op uw vraag? Neem dan contact op met het Oranje Fonds. U kunt het collecteteam bereiken via collecte@oranjefonds.nl of bellen met 030-2339367.