‘Door taalstages oefenen vluchtelingen de Nederlandse taal’

‘Door taalstages oefenen vluchtelingen de Nederlandse taal’

“Vluchtelingen willen graag meedoen in de samenleving, maar door de taalbarrière is het moeilijk om aan de slag te gaan. Ze volgen wel Nederlandse lessen of gaan naar een taalschool, maar ze hebben te weinig contact om de taal goed te leren spreken. Dan hebben ze bijvoorbeeld wel het inburgeringssexamen gehaald, maar is het nog lastig om bij de dokter een gesprek te voeren.” 

Utrecht, IJsselstein

2017
25.000,=
Door taalstages komen ze terecht in een omgeving met veel Nederlanders. “Door als vrijwilliger aan de slag te gaan bij een organisatie oefenen ze de taal en doen ze gelijk mee in de maatschappij. We regelen een plek waar veel Nederlands wordt gesproken, zoals een basisschool of bij een peuterspeelzaal. Dan horen ze ook Nederlandse kinderliedjes waar ze weer dingen van opsteken. Maar denk ook aan koffie schenken voor ouderen”, legt sociaal werker Ans Tersteeg van Stichting Pulse uit.

Basisschool

Een van de vluchtelingen werkt als conciërge op een basisschool. Hij kopieert bijvoorbeeld allerlei documenten. “Hij ziet dan grammaticaoefeningen voor de kinderen voorbijkomen en vraagt of hij zo’n formulier mag meenemen naar huis. Of hij ziet een toets over de provincies van Nederland. Op die manier komt hij in aanraking met allerlei dingen die hij nog niet kent. Ook leert hij het Nederlandse schoolsysteem kennen. Het is dus meer dan alleen taalstage. Ze zien gelijk hoe dingen in Nederland werken.”

Persoonlijke verhalen

Een ander werkt in een wooncomplex voor ouderen. “Oudere mensen zijn heel erg bereid om een praatje te maken. De vrijwilligster is zo geïnspireerd geraakt dat ze zelfs een opleiding in die branche wil volgen.” Niet alleen de vluchtelingen leren veel door de stage. “De Nederlandse mensen geven aan dat ze met andere ogen naar de vluchtelingen kijken. Ze horen nu de persoonlijke verhalen.”

Begeleiding

Door een pilot merkte Stichting Pulse dat het ook nodig is om tijdens het traject contact te blijven houden met de vluchtelingen. “Iemand die aan de deelnemer vraagt hoe het gaat. Daarom hebben we mensen benaderd die ze gaan begeleiden.” De begeleider is bijvoorbeeld bij het eerste gesprek met het stagebedrijf aanwezig. “Sommige mensen vinden het best spannend. De begeleider luistert dan mee. Tijdens de stage houden ze contact met elkaar. Dan hebben ze het bijvoorbeeld over nieuwe woorden die de stagiair heeft geleerd.”

Groep

“Ook willen we van tevoren in groepsverband een korte cursus aanbieden zodat ze voorbereid zijn. Het gaat om diverse informatieve bijeenkomsten, maar ook om taalles.” Bij terugkomdagen krijgen ze opdrachten mee, zoals letten op nieuwe woorden en een gesprek beginnen met een onbekende. Bovendien leren de deelnemers elkaar op deze manier kennen. “Dan kunnen ze ervaringen uitwisselen en elkaar stimuleren. Als je dit als groep doet, schept dat een enorme band.” 

De stichting krijgt van het Oranje Fonds voor twee jaar € 25.000,=. Dat geld wordt gebruikt voor professionele ondersteuning.

Meer informatie over Stichting Pulse.

Lees ook over andere gesteunde initiatieven.

Ja, ik blijf graag op de hoogte

Ja, ik blijf graag op de hoogte