Appeltjes van Oranje 2014

De Appeltjes van Oranje hebben dit jaar het thema ‘Samen meer’. Onder dit motto zocht het Oranje Fonds naar sociale initiatieven die zich hier sterk voor maken. Het gaat daarbij om initiatieven waar vrijwilligers zich langdurig inzetten voor kwetsbaren in de samenleving en hen zo betrekken bij de maatschappij.

Voor de drie winnaars is er een prijs van € 15.000,= en een bronzen beeldje gemaakt door Prinses Beatrix. Hare Majesteit Koningin Máxima reikt de Appeltjes van Oranje 2014 uit op Paleis Noordeinde in Den Haag. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander is bij de uitreiking aanwezig. 

De winnaars:

  • AanZet (Stichting AanZet uit Leeuwarden)
  • Buurtmarkt Breedeweg (Stichting Buurtmarkt Breedeweg uit Groesbeek)
  • Meeleefgezin (Stichting MeeleefGezin uit Doorn)

Overige genomineerden:

  • Baantjer en de Rat maken een film (Cultuurhuis Wherelant uit Purmerend)
  • Informele Netwerk Ondersteuning (MEE Gelderse Poort uit Arnhem)
  • Paardrijden met en zonder beperking (Manege De Stek uit Almere)
  • Running Blind verovert Nederland (Stichting Running Blind uit Rotterdam)
  • Maatje-voor-een-maatje (Amarant Groep uit Tilburg)
  • G-groep Spado (Spado uit Bergen op Zoom)
  • 't Hof van Thee & Leut (Emergis uit Goes).

Bekijk hier de films van de tien genomineerde initiatieven

Prestigieuze prijs
Het Appeltje van Oranje bestaat uit een prijs van € 15.000,= en een bronzen beeldje gemaakt door Prinses Beatrix. Het Appeltje is een blijk van waardering voor bestaande, succesvolle sociale initiatieven die erin slagen verschillende groepen mensen op een bijzondere manier bij elkaar te brengen. De prestigieuze prijs wordt elk jaar in mei uitgereikt door de beschermvrouwe van het Oranje Fonds, Koningin Máxima.

Nieuwe opzet: publieksstemmen en jury
De Appeltjes van Oranje hebben dit jaar een nieuwe opzet. Net als bij de zoektocht naar de Oranje Fonds Kroonappels krijgt het publiek een stem. Van 29 november t/m 8 december kunt u stemmen via de speciale stemwebsite. Op deze manier bieden we deelnemers de mogelijkheid om lokaal campagne te voeren en extra naamsbekendheid te genereren. Zo werken we samen aan de zichtbaarheid en het draagvlak van sociale initiatieven in ons Koninkrijk.

Selectieproces
In mei 2014 ontvangen drie sociale initiatieven het felbegeerde Appeltje van Oranje uit handen van Koningin Máxima. Ze hebben dan de volgende selectieprocedure achter de rug:

  • De eerste selectie door het  Oranje Fonds op basis van het inschrijvingsformulier en de officiële stukken. In elk van de 5 regio’s worden 8 tot 10 organisaties geselecteerd. 
  • Een stemtiendaagse om publieksstemmen te krijgen uit de regio. De voorkeur die hieruit voortvloeit, bepaalt voor 50% de totaaluitslag.  Het Oranje Fonds ondersteunt deze campagneperiode in de media.
  • Een landelijke  selectiedag op 17 januari, waarbij organisaties hun succesvolle initiatief presenteren aan andere geselecteerden en de jury.  De jurystem telt voor de andere 50% van de totaaluitslag. Aan het eind van de dag zijn de 10 finalisten bekend uit de 4 Nederlandse regio’s. 
  • Selectie van de 3 winnaars door het bestuur van het Oranje Fonds uit de 10 finalisten. Deze vindt plaats in maart 2014.


Vragen?
Bekijk de achtergrondinformatie over de criteria en selectieprocedure, of neem contact op met communicatieadviseur Marinka Peerdemann via 030 2339 368 of marinka.peerdemann@oranjefonds.nl.


 


Het Appeltje van Oranje is een bronzen beeldje gemaakt door Prinses Beatrix.


Deze pagina delen

Deel deze pagina met anderen of voeg de inhoud toe aan uw favoriete sociale platform of blog.

Bookmark and Share